17 social media tips bij het solliciteren

Social media als instrument om gevonden te kunnen worden door werkgevers, vereist een zorgvuldige aanpak. Het gebruik van deze social media tips verhoogt uw kans op succes. Om met de ingezette social media het gewenste resultaat te behalen zult u zelf actief moeten zijn. Dit betekent niet alleen een aantrekkelijk profiel maken. U meldt zich aan bij relevante forums, u gaat deelnemen aan discussies of u begint zelf een discussie. U gaat deze media gebruiken om uzelf positief onder de aandacht te brengen bij werkgevers die op zoek zijn naar werknemers.

Social media tips
Laat u niet verleiden tot het publiceren van uw teleurstelling over de zoveelste afwijzing. Gebruik social media dus niet om te klagen. Als u toch deel wilt nemen aan een discussie over de vele sollicitaties, de te oude werkloze of de overgekwalificeerde kandidaat, bedenk dan dat een potentiële werkgever uw inbreng ook kan lezen. Zorg daarom altijd voor een positieve uitstraling van uw bijdrage aan een discussie.

 

Do´s

  • Beoordeel uw profiel. Zorg dat het actueel is. Beschrijf dat u weer beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en benoem hierbij de door u geambieerde functie(s). Beschrijf kort en krachtig waarom u geschikt bent voor deze functie.
  • Verwijder of blokkeer informatie die schadelijk kan zijn voor een juiste beeldvorming.
  • Controleer uw profiel op spel- en stijlfouten. Voor deze taalcontrole is mijn advies: laat deze controle door een ander verrichten.
  • Selecteer groepen die relevant zijn voor uw doel. Denk hierbij aan beroepsgroepen, bedrijfsgroepen, opleidingsgroepen, HRM-groepen e.d.
  • Wanneer u zich bij een groep aanmeldt, stelt u uzelf voor.
  • Word een actief lid in de gekozen groepen. Neem deel aan discussies en plaats discussies.
    Let ook hier goed op uw taalgebruik.
  • Reageer altijd op een reactie op uw inbreng. Vergeet hierbij niet om deze persoon te bedanken voor zijn reactie. Begin uw reactie met de naam van de persoon die reageerde, bijvoorbeeld: Beste Henk.
  • Reageer altijd positief.
  • Blijf uw netwerk geleidelijk aan uitbreiden. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van personen die reageren.
  • Zorg dat u de mogelijkheden van de social media die u gebruikt goed kent. Raadpleeg hiervoor beschrijvingen die op het internet eenvoudig zijn te vinden.
  • Houd uw profiel actueel.

Don’ts

  • Loop niet te hard van stapel. Het gaat er niet om in zo’n kort mogelijke tijd een zo’n groot mogelijk netwerk op te bouwen. Verlies het doel, een effectief netwerk om door werkgevers gevonden te kunnen worden, niet uit het oog.
  • Alle aandacht richten op één groep.
  • Werk niet met standaard reacties.
  • Geen verkooppraatjes. (Laat de lezer uit de inhoud van je bericht concluderen wat je te bieden hebt)
  • Ga nooit in de aanval als u een reactie als negatief ervaart.
  • Verwijder geen reacties. (Tenzij de inhoud discriminerend of kwetsend is voor anderen)
  • Vergeet nooit te bedanken voor een reactie

Inzet social media
Maak gebruik van deze social media tips om een functie te vinden of door een werkgever gevonden te worden. Dit vergt meer dan u misschien had verwacht. Voelt u zich nog onwennig om via deze social media te discussiëren? Investeer dan eerst wat tijd om rond te kijken binnen verschillende groepen. Volg enkele discussies zonder er actief aan deel te nemen en probeer deze te beoordelen aan de hand van bovenstaande do’s en don’ ts. Vanwege het belang van goede inzet van social media zijn de social media tips een vast onderdeel van de sollicitatietraining bij MatchForce,

Heeft u vragen over de social media tips of wilt u reageren neem dan contact op met MatchForce.